Over mij

Ik ben Janneke Luijkx, kindercoach gespecialiseerd in hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. Ik begeleid je zoon of dochter om woede of onzekerheid een plek te geven. Hierdoor kan je hoogsensitieve of hoogbegaafde kind weer zichzelf zijn. 

Stel je voor dat…

Stel je voor dat je dochter met plezier naar school gaat. Dat zij rustig in de klas zit en met geluiden en prikkels om kan gaan. Dat ze zich goed kan concentreren en kan laten zien wat ze kan.

Of dat je zoon vrienden heeft die hem accepteren zoals hij is. Dat hij niet bij elke verkeerde opmerking ontploft omdat hij alles op zichzelf betrekt.

En stel je voor dat je perfectionistische kind zo ontspannen is, dat schooltaken als vanzelf gaan.

Hoe ik werk 

Vaak zijn er onderliggende oorzaken en emoties die bepaald gedrag veroorzaken. Hoogsensitieve en hoogbegaafde kinderen hebben met elkaar gemeen dat zij gevoelig zijn voor prikkels en deze intenser verwerken dan andere kinderen. Ieder kind is echter uniek, met eigen emoties en ervaringen. Samen met jullie ga ik op zoek naar wat er speelt bij jouw zoon of dochter. Dan gaat je kind hiermee aan de slag. 

Voel je gehoord bij hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid

Ik kan me goed inleven in de belevingswereld van een kind. Tegelijkertijd sta ik met beide benen op de grond en zorg ik ervoor dat kinderen zich vertrouwd en gehoord voelen. Een van de voordelen van mijn eigen hoogsensitiviteit! Doordat ik op deze manier werk en steeds passende oefeningen voor je kind zoek, bloeit je kind op en kan het zijn of haar problemen zelf het hoofd bieden. 

Mijn missie

Omgaan met hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid

Mijn missie is om te zorgen dat kinderen al vroeg in hun leven tools krijgen om met hun hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid om te leren gaan. Dat zij beseffen dat hoogsensitiviteit een positieve eigenschap is en dat zij met hun hoogbegaafdheid veel te bieden hebben. Ook wil ik hen begeleiden om zich thuis te voelen op school en in onze drukke en snelle maatschappij. 

Mijn verhaal

Ik heb zelf niet zo’n fijne lagere schooltijd gehad. Ik weet nog precies wanneer de omslag was, omdat ik toen van een enthousiast meisje veranderd ben in een terughoudend afstandelijk meisje. Dat was in de tweede klas van de lagere school (nu groep 4).  Het heeft een tijd geduurd voordat ik doorhad dat het door mijn hoogsensitiviteit en creatieve begaafdheid kwam, zo’n twintig jaar. Door deze eigenschappen paste ik niet goed in het schoolsysteem.

Aanpassen

Mijn creatieve denken en nogal grote fantasie werd niet altijd gewaardeerd. Ik reageerde door me aan te passen aan wat van mij gevraagd werd. Iedere keer dat ik dat deed, verloor ik een stukje van mezelf.

Ook werd ik continu overspoeld door emoties, waarvan ik dacht dat die allemaal van mezelf waren. Ik wist niet dat dit kwam doordat ik de sfeer in de klas of de stemming van een volwassene sterk aanvoelde. Als een volwassene chagrijnig was en deed alsof er niets aan de hand was, dan raakte ik in de war.

Dikke kasteelmuur

Omdat dit te veel werd, ben ik een dikke kasteelmuur om me heen gaan bouwen om mezelf te beschermen. Voor het maken van contact met anderen was dit echter niet altijd even handig, niet veel mensen kregen de echte Janneke te zien. 

Nu met 45 op de teller is de muur weg en weet ik hoe ik me op een andere manier kan afschermen op momenten dat dit nodig is. Dit heb ik bereikt door hard te werken aan mijn persoonlijke ontwikkeling, waarbij ik van verschillende mensen fijne en goede begeleiding gehad heb.

Ook weet ik hierdoor welke eigenschappen en kwaliteiten ik op een positieve manier kan inzetten om kinderen en hun ouders te begeleiden.

Ervaring

De afgelopen jaren heb ik kinderen begeleid bij het leren omgaan met boosheid en verdriet, beter kunnen concentreren en faalangst en er voor gezorgd dat het beter met hen ging op school. Dit heb ik zowel in mijn praktijk in Wateringen gedaan als op allerlei basisscholen (regulier- en speciaalonderwijs) in de gemeenten Westland, Delft en Den Haag.  

Opleiding

Voor een overzicht van mijn opleidingen verwijs ik je naar mijn LinkedIn pagina. 

In de opleidingen (WO psychologie en HBO modules pabo) en aanvullende cursussen die ik gevolgd heb, kwamen de volgende thema’s aan bod:

  • Begeleiding van kinderen in het basisonderwijs met extra (zorg)vragen bij bijvoorbeeld faalangst, hoogsensitiviteit, hoogbegaafdheid, dyslexie, ADHD, beelddenken.
  • Coaching via visualisaties, positieve gedachten, tekenen, boetseren, spel, helende verhalen, kernkwadranten en gebruik van kleuren.
  • Begeleiding van kinderen bij de ontwikkeling van de grove en fijne schrijfmotoriek.
  • Ontwikkelingspsychologie, groepsdynamica, sociale psychologie, psychologische testen, DSM-diagnostiek van psychische ziektebeelden.