Klei maken om te ontprikkelen

Zijn je kinderen druk of juist teruggetrokken na een aantal intensieve dagen in de vakantie? Als zij gevoelig zijn voor prikkels, is dit begrijpelijk en is het goed om de balans weer te zoeken. Een goede vulling voor een balansdag is dan om zelf klei te maken. En daar kun je dan weer ijsjes van maken (onderaan deze blog vind je de link naar het recept met ingrediënten als bloem en zout).

Dit is een fijne afwisseling na een dagje uit, waarbij je kind de kleurrijke ervaringen opgezogen heeft of na een drukke dag bij de BSO. Even een middag bewust de handen gebruiken om te ontprikkelen.

Mijn eigen kinderen vinden dit ook fijn, onze keuken is vaak een slagveld vol kommen, lepels, bloem en potjes kleurstof. Ik vind het zelf ook gezellig. Lekker creatief bezig zijn, het gevoel van de klei en een beetje kletsen. Toen ik me wilde voorbereiden op een Leer, denk en doe!-plusklas, waarbij we ook ijsjes gingen maken, hielpen ze me met alle plezier.

Creatief met klei

Klei maken heeft verschillende voordelen. Het stimuleert de creativiteit, zowel het maken als het spelen ermee. Het is goed voor de concentratie en het zorgt voor ontprikkeling. Mijn zoon was vooral creatief met het bedenken van verschillende soorten klei-ijs. We hadden de voedingskleurstoffen al gebruikt, dus wat konden we nog meer gebruiken? Met glimmende ogen schepte hij even later cacaopoeder in de bak om chocolade klei-ijs te maken. Daarna werd de kruidenla geïnspecteerd om er het potje Kurkuma uit te halen. Ziezo, dat is goed mangoijs.

Tijdens het spelen kun je verschillende bolletjes ijs maken en natuurlijk kun je ook andere vormen maken. We hadden een vorm voor ijsblokjes met ananasjes, heel schattige kleiblokjes krijg je dan.

Goed voor de concentratie

Verder is klei maken een precies werkje, dus het is goed voor de concentratie. Te veel water en je hebt een plakkerig goedje, te weinig en het brokkelt uit elkaar. Dus eerst goed afmeten en daarna nog experimenteren met een extra snufje bloem of een paar druppels water. Uiteindelijk een grote glimlach op de gezichten als de klei perfect aanvoelt!

Tot jezelf komen

En dit gevoel is goed voor de sensomotorische integratie van je kind. Dit is het verband tussen wat mensen waarnemen met verschillende zintuigen en hoe ze daar met bewegingen op reageren.

Het gebruik van de tastzintuigen is goed voor je kind. De zintuigprikkels helpen hem of haar om de aandacht te houden bij de dingen die hij of zij aan het doen is. Als je zoon of dochter overprikkeld is, zijn er meer prikkels binnengekomen dan dat je kind kan verwerken. Vaak wordt gedacht aan negatieve prikkels. Ook positieve ervaringen kunnen, bij bijvoorbeeld kinderen die hoogsensitief zijn, leiden tot overprikkeling. Overprikkeling is dan misschien niet het goede woord, omdat het intensief ervaren van leuke activiteiten geweldig kan zijn. Het is daarna belangrijk om de balans te zoeken en naar binnen te keren. En daar is zo’n klei-middag goed voor.

Om de klei de goede structuur te laten krijgen, ga je er als vanzelf stevig met je handen mee kneden. Daardoor verplaats je steeds de druk tussen je vingers en je handpalm.

Druk verplaatsen is een belangrijke activiteit om de verwerking van prikkels mogelijk te maken. Door met de klei te spelen en dus druk te geven is het gemakkelijker voor je kind om zijn of haar aandacht ergens op te richten. De druk geeft een gevoel van steun, hierdoor blijft je aandacht bij jezelf en gaat het minder naar wat er om je heen gebeurt.

En zo komt je kind door het maken van klei-ijsjes weer in balans!

Recept

Ik vond een goed recept voor het maken van klei op jufbianca.nl. Met kleine kinderen is het het handigst om water te koken en toe te voegen aan het bloem-zoutmengsel. Het is niet erg als het water al afgekoeld is, dat is wel zo veilig.

Veel plezier!

over Janneke Luijkx

Mijn naam is Janneke Luijkx. Ik ben eigenaar van Het Sleutelbos, een praktijk waar kinderen op een creatieve manier begeleid worden bij hun persoonlijke ontwikkeling. Ik ben coach, schrijfdansdocent en psycholoog en woon in Wateringen.