Over mij

Ik ben Janneke Luijkx, kindercoach gespecialiseerd in hoogsensitiviteit. Ik begeleid je zoon of dochter om woede of onzekerheid een plek te geven. Hierdoor kan je hoogsensitieve of hoogbegaafde kind weer zichzelf zijn. Ook begeleid ik kinderen met schrijfproblemen, bijvoorbeeld als kinderen zeer gespannen of chaotisch schrijven.

Stel je voor dat…

Stel je voor dat je dochter met plezier naar school gaat. Dat zij rustig in de klas zit en met geluiden en prikkels om kan gaan. Dat ze zich goed kan concentreren en kan laten zien wat ze kan.

Of dat je zoon vrienden heeft die hem accepteren zoals hij is. Dat hij niet bij elke verkeerde opmerking ontploft omdat hij alles op zichzelf betrekt.

En stel je voor dat je perfectionistische kind dat moeite heeft met schrijven, zo ontspannen is, dat het schrijven en ook andere schooltaken als vanzelf gaan.

Hoe ik werk 

Vaak zijn er onderliggende oorzaken en emoties die bepaald gedrag veroorzaken. Hoogsensitieve kinderen hebben met elkaar gemeen dat zij gevoelig zijn voor prikkels en deze intenser verwerken dan andere kinderen. Ieder hoogsensitief kind is echter uniek, met eigen emoties en ervaringen. Samen met jullie ga ik op zoek naar wat er speelt bij jouw zoon of dochter. Dan gaat je kind hiermee aan de slag. 

Voel je gehoord bij hoogsensitiviteit

Ik kan me goed inleven in de belevingswereld van een kind. Tegelijkertijd sta ik met beide benen op de grond en zorg ik ervoor dat kinderen zich vertrouwd en gehoord voelen. Een van de voordelen van mijn hoogsensitiviteit! Doordat ik op deze manier werk en steeds passende oefeningen voor je kind zoek, bloeit je kind op en kan het zijn of haar problemen zelf het hoofd bieden. 

Schrijven hoort er ook bij 

Ook bij schrijven is dit belangrijk. Het handschrift wordt vaak beïnvloedt door andere kwesties die bij je kind spelen, zoals te perfectionistisch zijn of een te vol hoofd hebben. Door hier de juiste oefeningen voor te doen, leren kinderen met schrijfproblemen in korte tijd vloeiend te schrijven.  

Mijn missie

Omgaan met hoogsensitiviteit

Mijn missie is om te zorgen dat kinderen al vroeg in hun leven tools krijgen om met hun hoogsensitiviteit om te leren gaan. Dat zij beseffen dat hoogsensitiviteit een positieve eigenschap is. Ook wil ik hen begeleiden om zich thuis te voelen op school en in onze drukke en snelle maatschappij.

Mijn verhaal

Ik heb zelf niet zo’n fijne lagere schooltijd gehad. Ik weet nog precies wanneer de omslag was, omdat ik toen van een enthousiast meisje veranderd ben in een terughoudend afstandelijk meisje. Dat was in de tweede klas van de lagere school (nu groep 4).  Het heeft een tijd geduurd voordat ik doorhad dat het door mijn hoogsensitiviteit en creativiteit kwam, zo’n twintig jaar. Door deze eigenschappen paste ik niet goed in het schoolsysteem.

Aanpassen

Mijn creatieve denken en nogal grote fantasie werd niet altijd gewaardeerd. Ik reageerde door me aan te passen aan wat van mij gevraagd werd. Iedere keer dat ik dat deed, verloor ik een stukje van mezelf.

Ook werd ik continu overspoeld door emoties, waarvan ik dacht dat die allemaal van mezelf waren. Ik wist niet dat dit kwam doordat ik de sfeer in de klas of de stemming van een volwassene sterk aanvoelde. Als een volwassene chagrijnig was en deed alsof er niets aan de hand was, dan raakte ik in de war.

Dikke kasteelmuur

Omdat dit te veel werd, ben ik een dikke kasteelmuur om me heen gaan bouwen om mezelf te beschermen. Voor het maken van contact met anderen was dit echter niet altijd even handig, niet veel mensen kregen de echte Janneke te zien. 

Nu met 45 op de teller is de muur weg en weet ik hoe ik me op een andere manier kan afschermen op momenten dat dit nodig is. Dit heb ik bereikt door hard te werken aan mijn persoonlijke ontwikkeling, waarbij ik van verschillende mensen fijne en goede begeleiding gehad heb.

Ook weet ik hierdoor welke eigenschappen en kwaliteiten ik op een positieve manier kan inzetten om kinderen en hun ouders te begeleiden.

Nog een missie: Stimuleren van creativiteit

Een andere missie die ik heb is dat ik creativiteit wil stimuleren bij kinderen. Scholen zijn vaak gericht op het ontwikkelen van cognitieve eigenschappen zoals taal en rekenen. Het creatieve stuk word vaak gezien als leuk voor erbij. Terwijl het ontzettend belangrijk is om zowel het cognitieve als het creatieve denken en doen te stimuleren. Dit is de reden dat ik creatieve werkvormen gebruik bij de begeleiding en creatieve cursussen geef. 

Ervaring

De afgelopen jaren heb ik kinderen begeleid bij het leren omgaan met boosheid en verdriet, beter kunnen concentreren en faalangst. Ook heb ik kinderen begeleid bij schrijfproblemen en heb ik verschillende creatieve cursussen gegeven. Dit heb ik zowel in mijn praktijk in Wateringen gedaan als op allerlei basisscholen in de gemeenten Westland, Delft en Den Haag.  

Opleiding

Voor een overzicht van mijn opleidingen verwijs ik je naar mijn LinkedIn pagina. 

In de opleidingen (WO psychologie en HBO modules pabo) en aanvullende cursussen die ik gevolgd heb, kwamen de volgende thema’s aan bod:

  • Begeleiding van kinderen in het basisonderwijs met extra (zorg)vragen bij bijvoorbeeld faalangst, hoogsensitiviteit, hoogbegaafdheid, dyslexie, ADHD, beelddenken.
  • Coaching via visualisaties, positieve gedachten, tekenen, boetseren, spel, helende verhalen, kernkwadranten en gebruik van kleuren.
  • Begeleiding van kinderen bij de ontwikkeling van de grove en fijne schrijfmotoriek.
  • Ontwikkelingspsychologie, groepsdynamica, sociale psychologie, psychologische testen, DSM-diagnostiek van psychische ziektebeelden.

Ervaringen ouders en leerkrachten

Begeleiding bij concentratie in de klas

Door de begeleiding begrijpt Anouk de lesstof beter. Ze is rustiger geworden en kan haar emotie beter uiten. Ik raad deze begeleiding zeker aan.

Moeder van Anouk (meisje van 9 jaar).

Schrijfdans op de Mariaschool in Wateringen

Als leerkracht vind ik het superfijn dat “schrijfdans” wekelijks gegeven wordt door een vakleerkracht.

In een groep 1/2 is het vaak lastig om schrijfdans een passend plekje in het rooster maar ook in de klas te geven. De voorbereiding voor een vloeiend en gezond verbonden handschrift is erg belangrijk, dat kan alleen wanneer het structureel aangeboden wordt.

De leerlingen zijn erg enthousiast en gaan graag met Janneke mee!                                               Sharon, Leerkracht groep 1/2 Mariaschool Wateringen

Schrijfdansoefening ‘zonnetje’