Over mij

Mijn naam is Janneke Luijkx en tijdens mijn studie psychologie wist ik al dat ik graag mensen wilde begeleiden en coachen. Ik had een duidelijk doel voor ogen. Toch ben ik na mijn studie een andere richting ingeslagen. Mijn passie om met mensen te werken is echter altijd blijven kriebelen. Ook werd me steeds duidelijker dat ik graag kinderen wilde begeleiden.

Ik ben vervolgopleidingen gaan doen en heb praktijkervaring op gedaan om me te specialiseren in het werken met kinderen.

Opleiding en ervaring

In de opleidingen (universiteit en HBO) en aanvullende cursussen die ik gevolgd heb, kwamen de volgende thema’s aan bod:

  • Begeleiding van kinderen in het basisonderwijs met extra (zorg)vragen bij bijvoorbeeld faalangst, hoogbegaafdheid, dyslexie, ADHD, beelddenken, hooggevoeligheid.
  • Coaching via visualisaties, positieve gedachten, tekenen, boetseren, spel, helende verhalen, kernkwadranten en gebruik van kleuren.
  • Begeleiding van kinderen bij de ontwikkeling van de grove en fijne schrijfmotoriek.
  • Ontwikkelingspsychologie, groepsdynamica, sociale psychologie.

Ik ben kindercoach en schrijfdansdocent. Omdat ik creatief ben ga ik gemakkelijk mee in de belevingswereld van kinderen. Tegelijkertijd sta ik met beide benen op de grond en ben ik in staat situaties te creëren waarin kinderen zich vertrouwd en gehoord voelen.

Ik begeleid kinderen om in hun eigen kracht te komen. Dit doe ik zowel bij de kindercoach- als bij de schrijfdanstrajecten.

De afgelopen jaren heb ik ervaring op gedaan in het basisonderwijs in Wateringen en Delft. Ook heb ik verschillende kinderen in mijn praktijk begeleid. Ik heb kinderen individueel begeleid en in kleine groepjes. Schrijfdans heb ik ook klassikaal gegeven.

Deze begeleiding was zeer waardevol, zowel voor de kinderen als voor mijzelf! Ik heb mogen meemaken hoe kinderen opbloeiden door te werken met kindercoachingsmethodes zoals gesprekjes met kaartjes, tekenen en helende verhalen.
Ik heb gezien hoe kinderen, sommige met ernstige schrijfproblemen, vloeiend hebben leren schrijven. En de fantasie en creativiteit die kinderen laten zien. Geweldig!

Ervaringen ouders en leerkrachten

Begeleiding bij concentratie in de klas

Door de begeleiding begrijpt Anouk de lesstof beter. Ze is rustiger geworden en kan haar emotie beter uiten. Ik raad deze begeleiding zeker aan.

Moeder van Anouk (meisje van 9 jaar).

 

Schrijfdans op de Mariaschool in Wateringen

Als leerkracht vind ik het superfijn dat “schrijfdans” wekelijks gegeven wordt door een vakleerkracht.

In een groep 1/2 is het vaak lastig om schrijfdans een passend plekje in het rooster maar ook in de klas te geven. De voorbereiding voor een vloeiend en gezond verbonden handschrift is erg belangrijk, dat kan alleen wanneer het structureel aangeboden wordt.

De leerlingen zijn erg enthousiast en gaan graag met Janneke mee!                                               Sharon, Leerkracht groep 1/2 Mariaschool Wateringen

Schrijfdansoefening ‘zonnetje’


Schrijfdanscursus

Daisy vond het tekenen erg leuk, vooral de verschillende bewegingen en technieken. Daisy vond het leuk dat op het einde al haar tekeningen in een boek gingen. Zodat ze nu een mooi boek met tekeningen heeft.

Moeder van Daisy (meisje van 7 jaar).

Schrijfdansoefening ‘paard’