Hoogsensitief op school

Hoogsensitieve kinderen voelen zich vaak niet thuis op school. Kinderen kunnen hierdoor overprikkeld raken. Ze krijgen woedeaanvallen, trekken zich terug of hebben moeite met concentreren. Als kindercoach werk ik met je kind zowel aan persoonlijke groei als aan het vinden van een plekje binnen de schoolomgeving. De begeleiding kan in mijn praktijk of op school plaatsvinden .

Overprikkeling

Bij overprikkeling in de klas is het moeilijk voor je kind om zijn volle talent te benutten. Als het verwerken van prikkels alle aandacht vraagt, dan is nadenken over een schoolse taak lastig. Bij de begeleiding ontdekt je kind wat er bij hem of haar speelt. Welke prikkels zorgen voor een belemmering? Zijn het fysieke prikkels zoals geluiden of licht? Of zijn het piekergedachten die veel energie kosten? Je kind oefent om hiermee om te gaan en ook hoe je overprikkeling kunt voorkomen. Oefeningen voor sensomotorische integratie zijn onderdeel van de begeleiding. Dit zijn bewegings-, voel en tekenoefeningen. Ook mindfulness en yoga kunnen een onderdeel zijn van het traject.

Concentratieproblemen

Hoogsensitieve kinderen signaleren veel. Ze zijn daardoor snel afgeleid. Je kind kan zich slecht concentreren en is hierdoor steeds met zijn aandacht ergens anders. Je kind reageert op iedere interne of externe prikkel. Het is dan belangrijk om te oefenen met gerichte aandacht. Hierbij oefent je kind om zich af te sluiten voor de prikkels, bijvoorbeeld door denkbeeldige afscherming (een speciale jas of een raam). Ook doen we oefeningen die de concentratie en aandacht in de klas zullen verbeteren.

Faalangst

Hoogsensitieve kinderen zijn vaak perfectionistisch. Zij gaan aan zichzelf twijfelen als een taak niet lukt. En vaak hebben zij weinig vertrouwen in hun eigen kwaliteiten. Hierdoor kunnen zij nieuwe taken gaan vermijden en angst ontwikkelen om te falen. Door deze angst presteert een kind vaak onder zijn of haar niveau. Bij de begeleiding ondersteun ik kinderen bij het omgaan met zelfkritiek. Kinderen ervaren dat fouten maken mag en ze leren ‘omdenken’ met allerlei oefeningen.